Ölü Markaları Canlandırmak – Paul Poiret

Moda tarihine göz gezdirince karşımıza ilk çıkan isimlerin başında Charles Frederick Worth, Paul Poiret, Coco Chanel ve Elsa Schiaparelli vardır.  Chanel kurulduğu devirden bugüne ulaşmayı başarsa da, moda tarihinde birçok marka tasarımcının vefatı sonrasında devam edemeyip kapandı. Geçtiğimiz sene neredeyse 70 yıl kadar kapalı kalan Elsa Schiaparelli’nin yeniden açılmasından sonra şu sıralar ise Paul Poiret’nin yeniden canlandırıldığına şahit oluyoruz. Yıllardır Poiret’nin geri dönüşü konuşulurken geçtiğimiz hafta Paris Moda Haftası’nda Poiret’nin geri dönüşüne gerçekten şahit olduk.

Tarihin Tozlu Sayfalarından Sonbahar/Kış 2018 Podyumlarına

Moda tarihinde birçok ilklere imza atan bir isim Poiret. Korselerin atılmasından tutun da, kadınların pantolon giymesinin önünün açılmasına kadar bir dönemin Paris modası denildiğinde akla gelen ilk isimlerden biriydi kurucusu Paul Poiret.

*Moda Tarihi serimizden Paul Poiret’yi okumak için tıklayınız. 

Paul Poiret ve tasarımları

Aslında Poiret’nin neredeyse 80-90 yıl sonraki geri dönüşü moda dünyasının ilk “marka canlandırması” değil. Elsa Schiaparelli de geçtiğimiz yıllarda yeniden canlandırılan markalar arasındaydı. Son 10 yıla baktığımızda ise Carven ve Balmain gibi bazı 20. yüzyılın ilk dönemlerine ait markalar kapanmasalar bile son 10 yılda büyük bir yenilenme yaşadılar. Yani devir, artık 1900’lü yılların markalarının yeniden yıldız olma devri. Buradaki en önemli nokta kuşkusuz bu markaların birer “heritage brand” olmaları, yani köklü bir lüks geçmişine dayanıp, döneminde iz bırakan işlere imza atmış olmaları. Son dönemlerde yatırımcıların genç tasarımcılardansa eski markalara yatırım yaptığına çok sık şahit oluyoruz. The Business of Fashion’a göre bunun sebepleri arasında, “heritage brand” kavramı dışında,  orjinallik de var. Günümüz lüks tüketicileri hızlı moda markaları tarafından kopyalanamayacak özellikler talep ediyorlar markalardan. Köklü bir geçmiş ve orjinallik kadar da kopyalaması zor birşey yok değil mi?

“Yatırımcılar, moda dünyasında sürekli yeni lüks markalar yaratma arayışındalar. Bu yeni markaların da tercihen müzelerde veya moda kitaplarında adının geçmesi yatırımcılar için büyük avantaj”.

 

Yiqing Yin

Paul Poiret’yi canlandıran isimlerin arkasında ise Anne Chapelle var. Chapelle, daha önceleri Ann Demeulemeester ve Haider Ackerman gibi markaların büyümesini sağlayan isim. Chapelle’e göre Poiret’yi yeniden canlandırmak yeni nesle eski bir kitabı okutmak gibi. Poiret gibi bir markayı canlandırmak büyük bir bir finansöre de ihtiyaç duymak demek oluyor. Bu konuda Poiret’nin arkasındaki isim ise Samsung markasının kurucularının torunlarından olan Güney Koreli Chung Yoo- Kyung. Kyung moda sektörüne yabancı bir isim değil; hatta Güney Kore’ye Dries Van Noten, Givenchy, Celine ve Moncler gibi markaları da getiren isim. Markaya kreatif direktör olarak gelen isim ise Yiqing Yin. Yiqing Yin ismini çoğumuz ilk defa duysak da kendi markasına sahip olan ve özellikle couture konusunda tecrübeli olan bir isim Yin.

Paul Poiret’nin markasının en önemli kapanma sebepleri arasında değişen moda dünyasına ayak uyduramaması ve müşterilerinin talepleri karşısında markasını adapte edememesi varken, günümüz moda dünyasında Poiret’yi canlandırmak ne derece mantıklı?

 

Sonbahar/Kış 2018 Koleksiyonu

Poiret’nin kış koleksiyonunu incelediğimizde gözümüze ilk çarpan sıradışı silüetler ve parçaların oversize oluşu oluyor. Parlak renk tonları eşliğinde asimetrik bluzlar, oversize metalik trençkotlar, yer yer minik oryantalist detayların da içinde olduğu bir koleksiyon olmuş. Peki bu koleksiyon geçmiş Poiret’yle ne derece örtüşüyor? Poiret’nin eski tasarımlarına baktığımızda onun döneminde minimalist ve aynı zamanda da oryantal referanslarına sahip bir tasarımcı olduğunu görüyoruz. Bu perspektiften değerlendirdiğimizde neredeyse 80-90 yıl sonra Poiret yaşasaydı, kendisini bu tasarımlarla görebilirdik gibi.

Poiret gibi moda dünyasına birçok yenilik kazandırmış bir tasarımcının tarihin tozlu sayfaları yerine ait olduğu yere, podyumlara dönmesi bizi mutlu etse de günümüzün kalabalık ve rekabet dolu moda dünyasında Poiret ne derece başarılı olacak, hep birlikte göreceğiz.

Eda Binark
Eda Binark

Istanbul doğumluyum.Nişantaşı Işık Lisesi'nin ardından lisans eğitimimi London College of Fashion’da Fashion Design& Development bölümünde tamamladım. Istanbul'a dönüp bir sene Vakko’da satın alma ve merchandising asistanlığı yaptıktan sonra Londra’ya geri dönüp yine LCF'de Moda Yönetimi ve Stratejik Moda Pazarlaması yüksek lisansı yaptım. Mayıs 2016'dan beri Moda Kariyeri’nde içerik editörüyüm.

Henüz yorum yok

Yorum yap

Email adresin yayınlanmayacak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.